Szortírozó készlet – Járművek-finommotorika fejlesztő játék
Fejlesztési területek:
– Finommotorika: A csipesz használata segít a kézizmok erősítésében és az íráselőkészítésben.
– Szem-kéz koordináció: A tárgyak pontos megfogása és célba helyezése fejleszti ezt a készséget.
– Szín- és formafelismerés: A színek és formák párosítása segít az észlelés fejlődésében.
– Koncentráció és figyelem: A feladat végrehajtása során a gyerekeknek figyelniük kell a színekre és formákra.
– Szókincsbővítés: A színek és járművek neveinek gyakorlásával bővül a gyerek szókincse.
– Szabálykövetés: A játék során fejlődik a szabálytudat, ami fontos az iskolai beilleszkedéshez.
Javasolt fejlesztési tevékenységek:
1. Szín szerinti válogatás
– Instrukció: „Tedd a piros járműveket a piros tálba!”
– Nehezítés: kizárólag csipesszel dolgozhat a gyermek.
2. Járművek szerinti csoportosítás
– Instrukció: „Keresd meg az összes repülőt, és tedd egy tálba!”
– Fejleszti a formafelismerést és formaállandóságot.
3. Kettős szempont szerinti válogatás
– Instrukció: „Tedd az összes sárga mozdonyt a sárga tálba!”
– Differenciált gondolkodás fejlesztése.
4. Mennyiség összehasonlítása
– Kérdések: „Melyik tálban van több jármű? Melyikben kevesebb?”
– Számfogalom alapozás, mennyiségérzék.
Megfigyelési szempontok fejlesztőpedagógusok számára:
Megfigyelési terület – Mire figyelj?
Manipuláció: Biztos-e a csipeszhasználat? Egykezes vagy kétkezes?
Szín- és formafelismerés: Felismeri-e önállóan a színeket/formákat, vagy segítségre szorul?
Végrehajtás: Betartja-e a szabályokat? Értelmezi-e az instrukciót?
Figyelem: Mennyi ideig tudja fenntartani a koncentrációját?
Kommunikáció: Elnevezi-e a járműveket, színeket? Szívesen beszél közben?
Differenciálás lehetőségei:
Gyengébb képességű gyermek: Csak 2-3 színnel kezdjen, használjon kezet a csipesz helyett.
Átlagos képességű gyermek: Egyszerű válogatás csipesszel, majd forma szerinti rendezés.
Fejlettebb gyermek: Több szempont egyidejű alkalmazása, időre verseny, szóban történő magyarázat („Miért ide tetted?”).


























